onsdag 9 oktober 2013

Auktionshusexistensproblem -Bättre bilder eller full fart bakåt?

Som bekant utgör nätet ett ständigt växande segment av antik- och auktionsmarknaden. Vi antikälskare har styrts och styrs alltmer mot datorer som medium, vare sig vi vill eller inte. Auktionshusen drivs av vinstintressen och har som tidigare påpekats skickligt tagit allt större delar av antikmarknaden sedan 1980-talet.

Under första halvan av 90-talet togs de första trevande stegen mot mer datoriserade visningar och framför allt -budgivningar. Dessa är idag legio, från enklare "bondauktioner" till mer påkostade kvalitetsauktioner. Vår föräldrageneration satt med vid själva auktionstillfället, idag sitter i stället merparten vid sin dator eller smarta telefon i hemmet eller annanstans och knappar in bud. Kostnadseffektivt för auktionshusen och möjligen påminnande om bankernas (teknik-)utveckling..?
Nr 8527289, Fohundar, Metropol. Enda bilden. Klubbas 14 okt 2013.
En ofta tidspressad kund anno 2013 förutsätter att utbjudna objekt är väl avbildade och dito katalogiserade, tror jag.  Det kan låta som en självklarhet att exempelvis själva objektet/ motivet och inget annat ska vara avbildat i katalogen. Dock; eventuell signatur/stämpel bör vara noggrant avbildad, detaljbilder av specifika delar och även baksida/undersida bör visas. Ramens utseende kan också vara relevant. Kanske är den potentielle köparen oroad över signaturens riktighet, bristande skick på duk/pannå eller möjligen är endast ramen det som intresserar kunden. Tavlans baksida säger ofta mer om konstverkets historia än vad framsidan gör. Där kan i bästa fall ramateljéers/ diverse utställnings/ galleri-etiketter sitta. Eller namn på förrättningen som en gång sålde pannån/duken eller anteckningar om tidigare ägarlängder etcetera.

Är det en annan typ av konsthantverk, så kan exempelvis undersidan på en keramikvas tala mycket mer till den eventuelle köparen, än vad någonsin ut- eller ovansidan av föremålet gör. Undertill sitter stämplar över och/eller under glasyr, eventuella etiketter och framför allt avslöjar oftast utseendet på själva fotringen och basen mängder för den initierade, om material, brännmetoder, patina som är äkta eller falskeligen uppkommen, etcetera... Exempelvis; Kinesiska fohundar som de ovan, har efter ungefär 1970 till min kännedom nästan alltid inpressade arabiska siffror på basen, troligen en modell/ storleksbeteckning. En bild på undersidan hade således klargjort huruvida de är tillverkade före eller efter 1970. Tillhör de den senare gruppen, är värdet per automatik endast dekorativt, ett par hundralappar. Är de före 1970 kan de förenklat i princip också vara gjorda 1670 och direkt potentiellt mycket mer värdefulla. Men, utan bild på undersidan och endast lågupplöst bild, så är det svårt att dra slutsatser, ens för den initierade.

Auktionshuset Metropol i Stockholm har gått från många högupplösta bilder på sina föremål till dagens -i mitt tycke- alldeles för få bilder av respektive föremål. Detta leder till en frustration från potentiella budgivares sida. Visst, möjligheten finns alltid att maila eller ringa, för att få fler -nytagna- bilder sig tillsända. Men, det blir ett hinder på vägen och ofta anledningen till utebliven höjning i budstegen.
Vattendroppare +vas, Metropol 30 sep 2013. Enda bilden.
Fruktskål, tenn, Metropol, 7 okt 2013. Enda bilden.
Miniatyrer, inga måttuppgifter, Metropol, 30 sep 2013. Enda bilden.
Ett auktionshus som utgör raka motsatsen till Metropol vad bilder anbelangar, är Auktionshuset iSolna. Det drivs av son och far sedan 2006 och där varvar två personer fotografering av utropen. Jag träffade Jan Ginszt och fotografen Jonas Jakobsson tisdag (7 okt) och frågade om deras fotograferingsstrategi. De svarade i mun på varandra, att det är ett uttalat mål att bli bättre, vad gäller kvalitén på fotografier av objekten och antalet bilder på varje föremål. Kan man bli bättre än bäst, tänkte jag. Varje bild är klickbar och högupplöst, vilket gör att minsta lilla skavank syns tydligt.
En vas- f y r a bilder. Nr 39, Solna den 6 okt 2013.

Nr 73, en vas, s e x bilder, Solna, 6 okt 2013
Utrop 73, en Uppsala Ekeby-fajansvas av Atterberg har inte en, utan sex olika avbildningar i katalogen. Som om inte det vore nog, har man valt att high-lighta dels det jag tolkar som borttagbara kalkavlagringar och dels krackelyr -något helt förväntat och accepterat- på fajansföremål, med röda cirklar på fotografierna. Man pekar alltså ut det som torde kunna sänka föremålet rent ekonomiskt, med speciellt inlagda röda cirklar. Bäva månde de som vill att "skadeskjutet gods" ska passera nålsögat som "marknaden" faktiskt utgör, utan anmärkning...

Detaljbilder av nr 73, iSolna.
Bild-glad Jan i Solna.
Ett auktionshus satsar och höjer kvalitén på bilder, medan ett annat sänker sina bildambitioner alldeles oerhört. Vad vet jag om vad som ligger bakom Metropols nedgång. Gissningsvis är det väl pengar man försöker spara. Dock tror jag i stället att man skjuter sig själv i foten eller sågar av grenen man sitter på.
-Full speed backwards?!
Ytterligare exempel på drastiskt försämrade bilder är hos auktionsjätten Bonhams, ett av världens största auktionshus. Där måste man numer kontakta dem, för att få bättre bilder. Arkaiskt tillvägagångssätt, milt uttryckt. Möjligen tänker the Top Brass på Bonhams att man på så vis får kontakt med potentiella seriösa spekulanter enligt Refer to Department-resonemanget (se mer under fotnoter). Vi ser detta på högt ropade föremål i Sverige, men ack vilken frustration man skapar för datorvana och moderna kunder, att behöva kräva fler bilder. Bye-bye Bonhams, säger antagligen många osentimentala nätsurfare och här är det motorsåg som används. Alltså för att såga av den där jobbiga grenen jag tidigare talade om. Som man själv sitter på.

Nr 598, En målning, s j u bilder, inklusive baksida, Solna 6 okt 2013.
Allt medan ett av världens största auktionshus, Sotheby´s, får graverande kritik mot bland annat det faktum att man höjt intagningsribban på föremål, samt att man saknar en lösning på webbaserad försäljning, särskilt vid en direkt jämförelse med ärkerivalen Christie´s. Kritiken kommer inte från vem som helst, utan från Daniel Loeb -chef för Hedgefonden Third Point- största enskilda aktieinnehavaren (9,3%) i Sotheby´s: "(Loeb säger till the Art Newspaper-) that Sotheby’s decision to focus only on high-end clients and works, and “shun the lower value lots”, enabled Christie’s to capture market share “by leveraging new technologies”. This, says Loeb, is “just one of many examples where a lack of leadership by a sleepy Board and overpaid executive team has resulted in missed new opportunities”. He writes: “our research suggests Sotheby’s crisis of leadership has created dysfunctional divisions and a fractured culture. There is a demoralising recognition among employees that Sotheby’s is not at the cutting edge—demonstrated by the Company’s inability to even develop a coherent plan for an internet sales strategy, much less implement one.”  
-In the line of fire
Det gör ont för ett en gång så Sothebys-lojalt hjärta (tack vare studier hos företaget) att tvingas hålla med i nästan varje stavelse Loeb yttrar. Han säger vidare: "Sotheby´s is like an Old Master Painting in desperate need of restoration". I stället för att adressera Loebs sakliga -om än benhårda- kritik, verkar Sotheby´s direktion och styrelse gräva ned huvudet i sanden och göra allt för att få bort honom som aktieägare, enligt devisen vi-vet-bäst (se länkar nedan, för vidare läsning). Loebs hela brev till Sotheby's styrelse finns här.

Problematiken existerar också i Sverige, åtminstone delvis. De flesta/alla(?) större auktionshus har under 2000-talet haft som uttalad strategi att höja intagningsnivån på det man tar in till försäljning. "Det lönar sig inte att hålla på med billigt småtjafs". Nähä, det må så vara, men det resonemanget håller ju bara om personerna vid mottagningsdisken kan allt om allt... They wish!
-Online kings
Extremt bra och högupplösta bilder kan också ses som en instruktionsbok till presumtiva förfalskare, som jag anfört tidigare (se Förfalskarmanual?)  Jag vet att jag själv hellre bjuder på ett föremål, där jag känner att jag kan lita på bilder och katalogisering till 100%, i stället för ett objekt som är bristfälligt katalogiserat och avbildat. Självklart kan ingen alltigenom katalogisera alla föremål helt uttömmande och korrekt. Då vore det ju omöjligt att göra fynd, men att avbilda ett föremål med mer än en bild är i alla fall en god start.
Ivrigt knäppande Jonas i Solna
Fotnoter:
Jag har många gånger sedan januari 2013 varit i kontakt med Metropols Operative chef Jani Andersson, som alltid är lika trevlig och tillmötesgående, om bristen på bilder på föremål. Varje gång har jag lovats bättring, men den har uteblivit... Än är det inte försent.

Refer to department eller Kontakta ansvarig avdelning/Intendent kan det stå skrivet vid högt ropade föremål, oftast avseende flermiljonersobjekt. Skälen kan vara flera härtill. Man vill gärna etablera kontakt med de personer (obs: pluralis!) som är seriöst intresserade av ett föremål, för att om möjligt få till ett ännu större intresse för föremålet. Eftersom auktionshuset tar en avtalad procent (som varierar) av både köpare och säljare, så är det av yttersta vikt att föremålet säljs till ett så högt pris som möjligt. Då är det enklare att elda upp potentiella köpare mot varandra (dem ovetandes såklart) om man redan innan auktionen äger rum, vet vilka intressenterna är. Dessutom skapar Refer to department en sorts spännande, möjligen för många ouppnåelig, -mystik/aura kring ett objekt. Som det kan stå i pressen: Utropet på Zorn-målningen är hemligt, men man förväntar sig mellan 8-10 miljoner, enligt en källa hos Auktionshuset X... Logiskt, min käre Watson.

Metropol skriver invid varje utrop: "Denna auktionspost har inte undersökts för skador och säljs i befintligt skick. Du bör därför själv undersöka föremålet på visningen innan du bjuder". (Understruket är rödmarkerat på hemsidan). Denna -för Metropol- standardfras borde då logiskt sett innebära att man åtminstone gav kunden så många högkvalitativa bilder som möjligt, av varje utropat föremål.

Först idag fredag (11 okt) fick jag möjlighet att granska nämnda fohundar närmare. Som jag anade fanns inpressade siffror undertill, vilket indikerar i sammanhanget ringa ålder.

20 kommentarer:

  1. Hej Nicklas,

    Jag måste faktiskt skaka på huvudet och brista ut i ett skratt om Metropols "skyll dig själv om du ska bjuda princip" citat: denna auktionspost har inte undersökts för skador och säljs i bef.skick???????? då undrar ju jag hur man kan sätta ett bevaknings/utropspris på en vara? varför har man auktioner på internet när man varken tar riktiga bilder eller bedömer föremålen inför auktionen? för mig verkar det otroligt att detta företaget kan överleva. Solna har blivit ett riktigt föredöme och jag hoppas att detta sätter standarden framöver i auktionsbranschen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thomas.
      Ja, du säger ju exakt vad jag skriver i bloggen. Tack för dina tankar!
      Mvh
      Nicklas

      Radera
  2. Jag kan bara hålla med tidigare uttalande ovan! Solna är rent ut sagt suveräna på service, jag de är "nya" och håller på att etablera sig vilket gör att det extra noga. Jag har inte blivit bemött med annat än professionalism när jag varit där. Ja, det har missats någon gång i auktionsbeskrivningarna med de har då blixtsnabbt ändrat detta och genast kontaktat aktuella budgivare med uppdaterad information! Leve dem :-)

    Erica Holm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Erica.
      Tack för dina kommentarer. Vi är eniga.
      Mvh,
      Nicklas

      Radera
  3. Hej Nicklas!
    Ville bara säga att du har 100% rätt i dina krav på information och SERVICE. Som antikhandlare & fotograf kan jag bara säga att det är lätt, enkelt, snabbt och billigt att tillmötesgå vad vi efterfrågar! Klicka en gång extra och vända på objektet, hur svårt är det? Kunden är ALLTID kung/drottning och service är man inte så bra på rent allmänt i Sverige. Hoppas nu att alla vi skjuter på läser detta......Madeleine Tigerschiöld

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå Madeleine.
      Tack för att du läser bloggen och för att du delar med dig av dina tankar! Vi skakar hand åsiktsmässigt.
      Mina varmaste/
      Nicklas

      Radera
  4. Ni missade det intressantaste! Auction2000 kostar 4000kr/år att använda. Isolna använder detta vilket är kostnads effektivt. Bukowskis har förlorat ca 100miljoner (ägarbolaget) och torde inte tjäna in detta inom rimlig tid. Metropol tjänar ca 2miljoner per år vilket är ganska ok. Auctionet förlorar stora pengar på sin satsning så det är viktigt med rimligt teknikval. Om Metropol skulle förbättra sina bilder krävs antagligen en ytterligare en fotograf. Denna satsning kräver en omsättningsökning på ca 2miljoner/år för att betala lön sociala avgifter etc. I tider där priserna sjunker så blir det nog svårt att klara detta? Skäckexemplet torde vara Göteborgs Auktionsverk som förlorar hälften vad de omsätter eller 8miljoner i omsättning så förlorar man 4miljoner.
    Jag tror inte det är helt lyckat att blir förmycket teknikinriktad då de missar en hel del människor som inte använder internet så mycket. Isolna har ju även klubbauktion så där kan ingen missa att köpa. Det verkar bara vara Sverige som ska vara så futuristiskt.
    Hälsningar
    Anders

    SvaraRadera
  5. Hallå Anders.
    Oj, du var insatt i siffror! Sådan insyn har inte jag, därför saknas den infallsvinkeln i min text. Intressant, det du påstår och jag har ingen möjlighet att ifrågasätta eller söka verifiera det du skriver... Att Sverige skulle vara mest "futuristiskt" har jag svårt att tro? England och USA torde väl ligga långt fram de också?
    Mvh,
    Nicklas

    SvaraRadera
  6. Jamen då är det godnatt med Metropol om du menar att ekonomin är så usel att man bara har råd med 1 bild/objekt, kommer inte att sakna dom..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Som sagt, det var inte mina påståenden om ekonomin. Jag hoppas sannerligen att Metropol får leva vidare, av många skäl! De fyller en stor funktion på Stockholms auktionsmarknad, kanske framför allt eftersom de accepterar föremål som ropas under 1000-lappen. Både Stadsauktion i Frihamnen och Buk Market får "näsan allt högre i vädret", vad anbelangar föremålens utropsnivå("=kvalitet"). Dessutom jobbar det en massa trevliga och duktiga människor på Metropol, som behöver sina jobb!
      Varma hälsningar,
      Nicklas

      Radera
  7. Hej Niklas!
    Om man inte är ekonom kanske det är svårt att förstå mitt påstående? Men vi reder ut det.
    Om Metropol lyckas öka sin försäljning med 2miljoner så erhåller man 22% av köparen och kanske 10% av säljaren. Säljprovisionen brukar kunna prutas ned hos alla auktionsfirmor så vi får antaga något där. Köprabatt är inte så vanliga mer än vid stora belopp.
    Sålunda får man in 440.000 av köparen och säljaren 200.000 av säljaren eller 640.000kr totalt. Frågan blir då räcker inte detta? Nej först måste vi dra bort moms från pengarna så det blir 512.000kr kvar. Varje löntagare betalas det ofta försäkringar pensionsavsättningar etc. Hur Metropol gör vet jag inte men man brukar räkna med en lönebikostnad på 50% inklusive sociala avgifter. Nu är vi nere i 340.000kr. Om vi delar detta med 12 så blir månadslönen 28333kr. Hur mycket en fotograf kostar kanske ligger kring denna summa? I auktionsbranschen brukar man ha de lägsta lönerna av alla! Du Niklas kan en del om ornitologi men jag är civilekonom och jobbar som auktoriserad redovisningskonsult så det fina är ju att använda andra kunskaper i branschen så blir effekten intressant eller hur? PS! Kanske behöver du hjälp med ditt företag? Metropol tillhör ett av de absolut stabiliaste företagen. Titta gärna på Göteborgs Auktionsverk där ägaren förlorar 3-5miljoner varje år han ägt det under drygt 10års tid. Ett företag med stabil lönsamhet kan man räkna med att få betalt av när man säljer sina föremål där. Hälsningar Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders. Jag har inte svårt att förstå vad du skriver, men har inte fog för påståenden som dina, vidrörande siffror. Tack!
      Mvh
      Nicklas

      Radera
  8. Till auktoriserad redovisningskonsult Anders:

    Om dina siffror nu stämmer och att Metropol skulle vara ett av de absolut stabilaste företagen i sin changer, så är det obegripligt vilken låg service och kvalité på allt som har med deras auktioner att göra. Men detta är kanske deras affärsstrategi att det får bära eller brista och det verkar som det bär eftersom dom verkar sälja men det är utan min förtjänst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. VIlket dåligt inlägg av anonym med bara en massa tomma fraser. Ynkligt gjort.

      Radera
    2. Hej.
      Svar till "Anonyms" svar på "redovisningskonsults Anders" inlägg:
      Jag ber dig att höja nivån på dina inlägg. Du verkar hysa agg mot Metropol, men pajkastning leder ingenvart. Mer konstruktiva inlägg tack, annars blir jag tvingad att radera inlägg. Med vänlig hälsning,
      Nicklas

      Radera
  9. Inlägget ovan tycker jag är onödigt när vem som helst kan se och ta del av deras hemsida som är usel idag med den utveckling som finns.

    Dom tar betalt för prisbanken som nästan alla andra aktörer har gratis, har själv varit intresserad av föremål men obesvarade mail och förfrågningar har gjort att intresset
    avtog. Usla bilder som tagits upp här förut, så tomma fraser får stå för Anonym 13 oktober 2013 06:03

    ps.sanningen gör ont

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt kul med någon som vågar utmana auktionshusen och antikhandeln. Det är ju en klubb för inbördes beundran i Sverige. Fortsätt granska en bransch där alla är i maskopi med varandra, TV (Antikrundan), fackpress, experter och handlare. Mycket uppfriskande!

    SvaraRadera
  11. Tack Ulrika!
    Jag bockar och bugar för din uppskattning! Kommentarer och gensvar som ditt, gör att jag ser fram ännu mer mot min nästa blogg.
    varma hälsningar,
    Nicklas

    SvaraRadera
  12. Tack vare detta inlägg och efter en koll på nätet över hur andra auktionshus presenterar objekten (samt kostnaderna!) har jag nu varit i kontakt med iSolna. Då jag upplevde deras bemötande som mycket trevligt och deras priser som humana har jag valt att sälja några objekt via dem.
    Tack för inlägget som var en ögonöppnare för en amatör som mig! Kommer att fortsätta följa denna blogg.
    Ett stort tack för en trevlig blogg med bra info även för oss amatörer...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Tack för dina värmande ord och skoj att du avser att följa bloggen. (Gör gärna reklam för bloggen också!) Det blev ju närmast till en solskenshistoria, som iSolna skulle kunna använda i sin reklam...
      Mvh,
      Nicklas

      Radera